Hoe Arup de fietsoverlast in Den Haag helpt oplossen

| Nieuws

Hordes fietsen op smalle stoepen: een bekend straatbeeld in Haagse wijken zoals Geuzen en Statenkwartier. “Al die geparkeerde fietsen zorgen voor veel overlast bij de bewoners”, vertelt Juliette Krantz, adviseur bij Arup. Dus schakelde Gemeente Den Haag het adviesbureau in. “Samen met bewoners en ondernemers brengen we oplossingen in kaart. En met succes. Er kwamen maar liefst 948 reacties binnen via PraatMee.”

Het project is een onderdeel van het “Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets” van gemeente Den Haag, waarin doelen geformuleerd zijn om een echte fietsstad worden, voor álle Hagenaars, bezoekers en werknemers. Want is er een goede fietsparkeerplaats? Dan pak je ook eerder de fiets om naar je werk te gaan. Of schaf je toch die fancy e-bike aan… Meer ruimte creëren voor het parkeren van fietsen is daarbij een begin.

Smalle stoepen en weesfietsen

Want de vooroorlogse wijken in Den Haag zijn smal opgezet. Ook binnenshuis is weinig plek om een fiets te stallen. Daarom worden veel fietsen op de smalle stoepen geparkeerd. “En die fietsoverlast is funest voor mensen die meer bewegingsvrijheid nodig hebben. Denk aan rollator-gebruikers of mensen met een buggy,” stelt Juliette. “Daarnaast is er veel overlast van ‘weesfietsen’. Oude fietsen die worden achtergelaten en staan te verroesten.”

948 reacties van bewoners

Het projectteam bij Arup, tevens bestaande uit Marco Mulder, Sanne van Zundert en Hanna Ratilainen, stuurde brieven naar bewoners met daarop een QR-code naar de PraatMee kaart. Die is via internet op zowel PC als smartphone te gebruiken, dus mensen konden meteen via hun telefoon een reactie achterlaten. Juliette: “De suggesties zijn heel specifiek.  Bewoners kiezen op de kaart een specifieke locatie en laten hier een reactie achter van waar ze overlast ervaren of graag een oplossing willen. Aan het hoge aantal reacties te zien was de kaart makkelijk in gebruik.”

Van een berg data naar de top 10

“De binnengekomen reacties in PraatMee hebben we naast onze objectieve data gelegd. Namelijk tellingen van het aantal fietsen in verschillende straten. Ook bekeken we hoeveel ‘weesfietsen’ er op sommige plekken door de gemeente worden opgehaald. Zo hebben we een top 20 van ernstigste knelpunten vastgesteld.”

Maar, uiteindelijk gaven de bewoners de doorslag. Juliette: “Tijdens de bewonersavond begin juni hebben we gestemd om een top 10 te krijgen van de knelpunten die als eerste opgelost gaan worden.”

Innovatieve oplossingen voor fietsoverlast

Op basis van de verzamelde reacties zullen nu ontwerpen gemaakt worden. “In een inspiratieboek verzamelen we de verschillende mogelijkheden om fietsoverlast op te lossen die al zijn in Nederlandse gemeenten worden toegepast” vertelt Juliette. “Denk aan fietsbeugels, overdekte stallingen of een fietscarrousel.” Fietsvlonders zijn ook een mooie oplossing, waarbij een autoparkeerplaats tijdelijk wordt omgebouwd tot fietsparkeerplaats.

Nieuwe ideeën voor PraatMee

“De communicatie met Ryan Beij (Customer Success, MapGear) verliep soepel. De kaart was zelfs eerder klaar dan gedacht, dat was super.” Juliette komt zelf ook nog met een goed idee voor de verrijking van de PraatMee software. “Een leuke toevoeging is wellicht de optie om als bewoner reacties van anderen in de kaart te liken of dis-liken.  Want het is boeiend om te zien of een mening wordt gedeeld door anderen. Ook de optie om foto’s toe te voegen door bewoners zou erg handig zijn. Deze ontvingen we nu nog apart via enkele e-mails.” Ryan: “Wij zijn erg blij met de positieve reacties en ook met deze nieuwe ideeën. We zetten ze op de roadmap voor PraatMee.”