Kragten over GeoApps

“Een applicatie zonder poespas; echt gericht op de gebruiker” Kragten over GeoApps

| Blog
Kragten over GeoApps

Jezelf blijven uitdagen én ernaar streven voorop te lopen in de branche: die mentaliteit delen wij met onze opdrachtgevers. Want dankzij onze samenwerking met Solution Partners zorgen we samen voor continue doorontwikkeling van onze software. Zo integreren we functionaliteiten ontstaan door vragen uit de praktijk. Dat komt de kaarten, klanten en gebruikers ten goede. Daarom dit keer aandacht voor GeoApps gebruiker en Solution Partner Kragten. Hugo van Beusekom is Projectleider Geodatamanagement bij Kragten, een onafhankelijk adviesbureau voor de openbare ruimte. Als advies-, ontwerp- en ingenieursbureau is Kragten actief op het gebied van de ontwikkeling, inrichting en het beheer van zowel het stedelijke als het landelijke gebied. Hugo: “Kragten produceert, digitaliseert en visualiseert geo data. Dat varieert van simpele tot meer complexe analyses. Zoals een hittestress kaart, waarbij we kijken wat het effect is van groen op de lokale temperatuur. Voor het visualiseren van data maken we gebruik van webviewers, waaronder GeoApps, die we veel inzetten om informatie met derden te delen.”

Data visualiseren voor gebruikers

“Het merendeel van onze projecten is voor klanten, om informatie die zij hebben openbaar te delen. Zo hebben we afvalpunten in beeld gebracht voor gemeenten, om aan te geven hoe afvalstromen lopen. Waar staan glasbakken of plastic containers? Die data maken we inzichtelijk zodat inwoners van die gemeente weten waar ze terecht kunnen met hun afval. We werken bijvoorbeeld ook aan energiestrategieën en een kaart waarbij we sportlocaties en hun bezetting in beeld brachten voor gemeentes.”

Begrijpen wat je ziet

“We zetten bij Kragten erg in op informatie delen met eindgebruikers, want je moet begrijpen wat je ziet. Voor ons ‘gissers’ is het heel gewoon, wij kijken dagelijks naar kaarten. Maar voor de gemiddelde Nederlander is het niet logisch om naar een kaart te kijken. Zeker niet als er ook nog allemaal extra informatie getoond wordt. Die visualisatie proberen we dan ook simpel te houden, pas als je verder klikt komt extra informatie in beeld. En die kan je opmaken zoals je wil, een stukje tekst, grafieken, diagrammen, een filmpje. Dat kan ook allemaal dynamisch, zodat je altijd actuele informatie in beeld hebt.”

Gebruiker voorop

“De feedback die we terugkrijgen van klanten is positief. Het is vooral een applicatie waar niet te veel poespas aan hangt. Makkelijk en gebruiksvriendelijk. Het voordeel van GeoApps vind ik dan ook dat het aan de voorkant heel erg gericht is op de gebruiker. Ze hebben heel erg gekeken naar: Hoe kunnen we een kaart zo simpel mogelijk houden voor een eindgebruiker? De achterkant, de beheeromgeving waarin wij als beheerder de kaart configureren, is erg uitgebreid en biedt veel instelmogelijkheden. Deze zijn wel wat technisch opgezet, waardoor het soms even zoeken is naar de gewenste functies. Meestal komen we daar zelf wel uit en anders bellen we even. Het gebruiksvriendelijker maken van de beheeromgeving staat ook al op de planning bij MapGear. Ze zijn er zich bewust van en er wordt aan gewerkt.”

Nieuwe functionaliteiten

“We werken naast GeoApps ook wel eens met andere software, zo hebben we ook de volledige Esri-lijn in huis met ArcGIS Online. Beide pakketten hebben hun voordelen en we maken altijd de afweging wanneer welke omgeving in te zetten. Als we even snel een kaart willen publiceren gebruiken we vaak ArcGIS Online, omdat de gegevens die wij in Arcmap voorbereiden direct gepubliceerd kunnen worden naar ArcGIS Online. Wanneer er meer gevraagd wordt van de kaartviewer (bijvoorbeeld uitgebreid gebruikersbeheer of specifieke raadpleeg- of analysefuncties) dan zetten we juist liever GeoApps in. GeoApps biedt hierin meer mogelijkheden en flexibiliteit om het in te richten. En dan mede ook door het team dat erachter zit. We hebben een aantal contactpersonen, waaronder Maarten van Middendorp. Alle GIS-specialisten zijn erg benaderbaar en bereid om te helpen, ook als bepaalde functies nog niet beschikbaar zijn. In dat geval denken ze bij GeoApps altijd mee hoe iets dan wél gerealiseerd kan worden.”

Maatwerk oplossingen

“We zijn er al een aantal keer tegenaan gelopen dat een functie ontbrak die we nodig hebben om een omgeving in te kunnen richten. Zo hadden we voor één omgeving specifiek de mogelijkheid nodig om geselecteerde gegevens direct te kunnen exporteren naar Excel vanuit GeoApps, zodat deze weer in andere systemen gebruikt kunnen worden. Dus bellen we MapGear en komen ze snel met een voorstel. Afhankelijk van hoe specifiek zo’n vraag is wordt de ontwikkeling hiervan óf in de reguliere doorontwikkeling meegenomen, of zijn de kosten voor ons. MapGear brengt per jaar vier reguliere releases van GeoApps uit.”

Concepten bespreken

“We gebruiken GeoApps naast het visualiseren van data ook voor het muteren van informatie. Afhankelijk van de rol kan een gebruiker objecten veranderen. Administratief gezien kan je dan de informatie die aan een object hangt aanpassen, of zelf objecten toevoegen of verwijderen. Daarmee kan een ontwerper van Kragten bijvoorbeeld een conceptplan uittekenen, in de online projectviewer plaatsen en deze delen met de opdrachtgever. Die kan dan zelf via de viewer zijn of haar opmerkingen digitaal doorvoeren. Zo heb je alle informatie direct centraal beschikbaar, op de juiste locatie. Zo is deze ook makkelijk in eigen GIS-systemen te verwerken. Een aantrekkelijke en makkelijke toepassing dus.”

Blijven verbeteren

“Ik doe dit werk al 15 jaar en ben ook bij andere bedrijven betrokken geweest bij de ontwikkeling van vergelijkbare geo-software. Ik ken zeker nog wel functionaliteiten die toegevoegd kunnen worden aan GeoApps, wat ik gewoonweg leuk zou vinden om over te kunnen beschikken. Maar ook omdat het interessante functionaliteiten zijn om GeoApps nog meer een volwassen webviewer te maken. Omdat ik uit de ‘software hoek’ kom vind ik het persoonlijk erg leuk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op dit gebied en de uitdaging op te blijven zoeken. Datzelfde merk ik bij MapGear ook. Ze willen het graag goed doen en groeien als bedrijf. Dat vind ik altijd wel aantrekkelijk aan een organisatie.”

 


Ook gebruik maken van digitale kaarten? Neem contact op met GeoApps!